In een tijd waarin politieke partijen hun ideologische identiteit vervagen, is het voor katholieken belangrijk om trouw te blijven aan de fundamentele waarden die het christelijk geloof en onze beschaving hebben gevormd. Partijen als PvdA, D66, CDA en zelfs VVD hebben zich stap voor stap vervreemd van deze principes door het omarmen van linkse, woke-geïnspireerde agenda’s.

1. Woke-idealen versus christelijke moraal

Woke-ideologieën promoten ‘equity’—gevoelsmatig rechtvaardigheid—door beleid dat culturele, economische en sociale “gelijkheid” afdwingt via staatsmacht. Dit is niets anders dan een moderne variant van socialisme, maar dan gericht op identiteit in plaats van eigendom. Zulke benaderingen negeren het katholieke principe van subsidiariteit, waarbij lokale gemeenschappen en gezinnen basisrol hebben in maatschappelijke ordening, en onderwerpt hen aan centrale overheid.

2. PvdA en D66: progressieve coalities en cultuurmarxisme

Historisch gezien gebruikte PvdA de zogenaamde polarisation strategy om zich te onderscheiden van confessionele partijen zoals de KVP (voorloper van CDA), waardoor progressieve coalities werden gevormd zonder duidelijke ideologische basis. D66 is bovendien sociaal-liberaal en progressief (beide partijen met steun voor euthanasie, genderideologie, klimaatagenda), en omarmt ideologieën die haaks staan op katholieke normen.

3. CDA en VVD: rechts maar met linkse bijklank

Hoewel CDA zichzelf profileert als christendemocratisch, kiest het regelmatig voor standpunten (zoals steun voor homohuwelijk of beperkte grenzen aan abortus) die niet stroken met katholicisme. VVD stelt zich liberaal op met nadruk op markt en vrijheid, maar ondersteunt ook progressieve agenda’s op het gebied van klimaat, gender en immigratie.

4. Katholiek stemmen vraagt om trouw aan het geloof

Zoals katholieke leer stelt: een katholiek moet een katholiek zijn—niet gewoon links of rechts. De Kerk geeft bij gratie onderwerpen zoals abortus, euthanasie en huwelijk duidelijke richtlijnen. Stemmen zou moeten gebeuren vanuit geloof en rede, niet als reflexief partijvoorkeur.

5. Bouwen aan een katholiek alternatief

Christenen moeten zich niet laten afleiden door het gepraat over centrumpartijen. De oproep is helder: zoek naar politieke bewegingen die het gezin, leven, vrijheid en geloof waarlijk respecteren en verdedigen. Als er geen politiek alternatief is, blijft stem onthouden of kritisch stemmen op basis van fundamentele katholieke waarden.

6. Hoe zit het met ChristenUnie en SGP?

In tegenstelling tot veel andere partijen profileren ChristenUnie (CU) en SGP zich wél expliciet als christelijke partijen. Maar dat betekent nog niet automatisch dat ze volledig in lijn zijn met de katholieke leer.

ChristenUnie (CU)

De ChristenUnie is een protestants geïnspireerde partij die opkomt voor menselijke waardigheid, rentmeesterschap, gerechtigheid en naastenliefde. Ze is uitgesproken tegen abortus en euthanasie (hoewel soms met politieke nuance), en op veel vlakken ligt ze dicht bij de sociale leer van de katholieke Kerk.

Maar de CU is stevig verankerd in het protestants-evangelicale denken, met een duidelijk afwijzende houding ten opzichte van katholieke sacramenten, devoties en kerkstructuur.

Ze steunt genderwetgeving en LGBTQ+-beleid in een vorm die voor katholieken problematisch is.

De CU kiest in coalities vaak voor pragmatiek boven principe, waardoor ze bijvoorbeeld meewerkte aan wetsvoorstellen die indirect abortusbeleid bekrachtigen.

De CU is op ethisch gebied deels betrouwbaar, maar onvoldoende katholiek in morele én theologische zin. Haar standpunten zijn gekleurd door een protestantse theologie die vaak haaks staat op katholieke sacramentele realiteit en Mariaverering.

SGP (Staatkundig Gereformeerde Partij)

De SGP staat het dichtst bij katholieke principes op fundamentele morele thema’s:

  • Ze is 100% pro-life en verdedigt het gezin als natuurlijke cel van de samenleving.
  • Ze erkent het belang van de zondagsrust, godsdienstvrijheid (binnen grenzen) en publieke moraal.
  • Haar visie op staat en recht is doordrongen van een theologisch fundament.

Maar de SGU erkent de katholieke Kerk niet als legitieme kerk, en ziet het pausdom en veel katholieke gebruiken als onbijbels of afgodisch.

De SGP kent een theocratisch getint wereldbeeld waarin het protestants-calvinistische denken als enige ware wordt beschouwd.

Ze beperkt de vrijheid van andere godsdiensten sterker dan de katholieke sociale leer voorschrijft (zie bijv. Dignitatis Humanae).

Hoewel de SGP katholieke waarden als leven, gezin en zedelijkheid krachtig verdedigt, is haar ecclesiologie en theologie exclusivistisch en daarmee moeilijk te verenigen met katholiek denken. Katholieke steun voor de SGP kan op ethische gronden, maar moet bewust zijn van de theologische afstand.

7. En BBB, PVV en FvD? Zijn dat wél katholiek-verantwoorde opties?

Hoewel partijen als PvdA, D66, CDA en VVD vaak actief beleid voeren dat ingaat tegen katholieke leerstukken over gezin, leven en moraal, zijn ook zogenaamd “rechtse” partijen niet zonder bedenkingen. Hieronder een katholieke beoordeling:

BBB (BoerBurgerBeweging)

BBB spreekt veel katholieken aan door haar boerenstandpunten, pragmatisme en respect voor traditie. Toch ontbreekt een helder moreel of religieus kompas in haar programma. Over levensbeschermende kwesties (abortus, euthanasie) blijft BBB vaag of kiest het voor “gewetensvrijheid.” Dat klinkt sympathiek, maar voor katholieken zijn deze onderwerpen geen gewetenskwestie — het zijn non-negotiables. BBB neigt naar moreel relativisme: ruimte voor alle opvattingen, behalve voor absolute waarheid.

BBB kan in bepaalde gevallen een minder kwaad lijken dan andere partijen, maar biedt geen expliciete bescherming van katholieke morele principes.

PVV (Partij voor de Vrijheid)

PVV verdedigt terecht de vrijheid van meningsuiting en staat kritisch tegenover islamisering, genderideologie en EU-centralisme. Dat sluit op sommige punten aan bij katholiek sociaal denken. Tegelijkertijd is PVV sterk seculier en anti-institutioneel. De partij heeft geen positief mens- of maatschappijbeeld gebaseerd op christelijke antropologie. Het ontbreken van een coherente visie op het gezin, huwelijk of het recht op leven maakt PVV moreel incompleet. Bovendien blijkt Geert Wilders’ persoonlijke stijl vaak in strijd te zijn met de christelijke deugd van zachtmoedigheid en naastenliefde.

PVV biedt op bepaalde terreinen een tegenwicht tegen linkse ideologieën, maar mist een positief, katholiek mensbeeld als fundament.

FvD (Forum voor Democratie)

FvD heeft zich steeds meer gepositioneerd als een cultuur-conservatieve partij die zich keert tegen globalisme, woke-ideologieën en medische dictatuur. In woord verdedigt FvD sommige katholieke waarden zoals het gezin en het natiestaatprincipe. Echter, de partij kent ook elementen van complotdenken, eigenaardige esoterische invloeden (zoals interesse in “gnosis”) en een elitaire visie op leiderschap. Ook ontbreekt de consistente erkenning van het christendom als leidende kracht voor samenleving en recht.

FvD kan in sommige debatten positief bijdragen aan het verdedigen van traditionele waarden, maar vormt geen betrouwbaar katholiek alternatief.

Zijn deze partijen dan uitgesloten?

Niet noodzakelijk. In een context waarin geen enkele partij volledig katholiek is, moet de katholieke kiezer afwegen:

  • Welke partij veroorzaakt het minste morele kwaad?
  • Welke partij verdedigt of respecteert de niet-onderhandelbare principes van de katholieke leer het best (leven, gezin, vrijheid van godsdienst)?
  • Wat zijn de intenties en daden van de kandidaten, niet alleen hun woorden?

Als katholieken stemmen we niet voor de “minst erge”, maar voor het ware, goede en rechtvaardige — ook al is dat moeilijk te vinden in deze tijd.

Door:

Juan Diego Escartín

Ook interessant

Rozenkrans – Geheimen van het Licht

In 2002 introduceerde Heilige Johannes Paulus II 5 extra Geheimen aan de Rozenkrans: de Geheimen van Licht. De Geheimen van het Licht worden op donderdag geboden. 1. De doop van Jezus in de Jordaan. “Terwijl al het volk zich liet dopen, en Jezus na zijn doop in gebed...

10 effectieve manieren om jongeren te steunen

Don Bosco heeft ons veel ideeën achtergelaten over hoe we jongeren kunnen helpen in de moderne wereld. Ik wil graag deze tien tips met jullie delen, aangezien het ook mijn passie is om jongen mensen te helpen en op te voeden

Hoe je lichaam je dicht bij God brengt tijdens de Veertigdagentijd

Het is niet makkelijk om eigenaar te zijn van ons lichaam en onze daden, omdat we kwetsbaar en complex zijn, maar tijdens de Vasten kunnen we nadenken over hoe we dat kunnen bereiken.

Twee deugden in tijden van lockdowns

Hier zijn er twee deugden om met elkaar te verbinden in tijden van corona. Er zijn, zoals we weten, veel deugden. We kennen waarschijnlijk allemaal de Goddelijke Deugden: geloof, hoop en liefde. Misschien kennen we ook de Kardinale Deugden: voorzichtigheid, matigheid,...

Onze-Lieve-Vrouw van de berg Karmel en het bruine Scapulier

Volgens de legende kwamen er, op een dag, lang geleden, drie vooraanstaande mannen van God elkaar tegen in Rome. Broeder Dominicus van Guzman rekruteerde leden voor de Orde van Predikers, later bekend als de ‘Dominicanen’, die hij had opgericht. Broeder Franciscus van...

Onze Lieve Vrouw van de Rozenkrans

De devotie tot Onze Lieve Vrouw van de Rozenkrans moedigt katholieken aan om regelmatig de rozenkrans te bidden als een manier om deugden te cultiveren, de band met God te versterken en geestelijke zegeningen te verkrijgen.

Delen is evangeliseren!