In onze moderne samenleving worden we vaak geconfronteerd met het idee van moreel relativisme – de overtuiging dat moraal subjectief is en afhankelijk is van persoonlijke opvattingen en culturele normen. Het kan verleidelijk zijn om te geloven dat er geen absolute waarheid of universele morele principes bestaan. Echter, de katholieke leer, zoals uiteengezet in de Catechismus van de Katholieke Kerk en de Bijbel, leert ons dat moreel relativisme verkeerd is. Laten we eens kijken naar enkele redenen waarom.

1. Objectieve waarheid en morele wetten:

De katholieke leer stelt dat er een objectieve waarheid bestaat, die wordt geopenbaard door God. Deze waarheid is niet afhankelijk van onze persoonlijke opvattingen of culturele normen. De Catechismus benadrukt dat “de waarheid van de morele handelingen niet afhankelijk is van de wil en de overtuiging van de mens” (paragraaf 1780). Met andere woorden, morele waarheid is niet flexibel en kan niet worden aangepast aan individuele voorkeuren.

2. De universele morele wet:

De katholieke leer leert ons dat er een universele morele wet is, die is gegrondvest in de natuurlijke wet en geopenbaard in de Heilige Schrift. Deze wet is van toepassing op alle mensen, ongeacht hun cultuur of persoonlijke opvattingen. De Catechismus verklaart dat “de universele wet de rede is, de goddelijke wijsheid die de hele schepping bestuurt” (paragraaf 1951). Dit betekent dat er morele waarheden zijn die voor iedereen gelden, ongeacht de situatie of context.

3. De gevaren van moreel relativisme:

Moreel relativisme kan leiden tot verwarring, willekeur en zelfs immoraliteit. Als er geen objectieve morele waarheid is, kunnen individuen hun eigen opvatting van goed en kwaad bepalen op basis van hun persoonlijke voorkeuren. Dit kan leiden tot een samenleving waarin elk individu zijn eigen morele code volgt, wat kan leiden tot conflicten en een gebrek aan sociale cohesie. Bovendien kan moreel relativisme de deur openen voor het rechtvaardigen van immorele handelingen, omdat er geen objectieve maatstaf is om goed en kwaad te beoordelen.

4. De wijsheid van God en de Bijbel:

De Bijbel is een bron van wijsheid en morele richtlijnen voor katholieken. Het leert ons dat God de bron is van alle waarheid en dat Hij ons heeft voorzien van morele geboden om ons te leiden naar het goede. In de Bijbel worden universele morele principes uiteengezet, zoals de Tien Geboden, die ons helpen om een rechtvaardig en deugdzaam leven te leiden.

5. De roeping tot navolging van Christus:

Als katholieken worden we geroepen om Christus na te volgen in ons leven. Jezus Christus is de perfecte belichaming van de waarheid en de liefde. Hij leerde ons hoe we moeten leven volgens de wil van God en hoe we ons moeten richten op het welzijn van anderen. Het accepteren van moreel relativisme zou betekenen dat we afwijken van deze roeping en ons laten leiden door onze eigen willekeurige opvattingen, in plaats van door de leer van Christus.

In conclusie, de katholieke leer, zoals uiteengezet in de Catechismus van de Katholieke Kerk en de Bijbel, leert ons dat moreel relativisme verkeerd is. Er bestaat een objectieve waarheid en universele morele wetten die niet afhankelijk zijn van onze persoonlijke opvattingen of culturele normen. Moreel relativisme kan leiden tot verwarring en immoraliteit, terwijl het volgen van de waarheid en de morele principes van God ons helpt om een rechtvaardig en deugdzaam leven te leiden.

Lees verder:
– Catechismus van de Katholieke Kerk, paragrafen 1780, 1951
– Bijbel: Exodus 20:1-17 (Tien Geboden), Johannes 14:6

Door:

Juan Diego Escartín

Ook interessant

Uitgebreide gids om alles te begrijpen over de Eucharistische aanbidding

Tijdens de aanbidding van het Allerheiligste Sacrament zijn we in de echte, levende, actieve aanwezigheid van Christus. Wat een wonder!

Twee deugden in tijden van lockdowns

Hier zijn er twee deugden om met elkaar te verbinden in tijden van corona. Er zijn, zoals we weten, veel deugden. We kennen waarschijnlijk allemaal de Goddelijke Deugden: geloof, hoop en liefde. Misschien kennen we ook de Kardinale Deugden: voorzichtigheid, matigheid,...

Brief van Herodes I, bijgenaamd “de Grote”

Ik beoordeel mezelf niet gunstig. Mijn angst dreef me tot wreedheid en haat.

Rozenkrans – Droevige Geheimen

De Droevige Geheimen van de Rozenkrans worden op dinsdag en vrijdag geboden. 1. Jezus bidt in doodsangst tot zijn hemelse Vader “Hij liep van hen weg, ging ongeveer een steenworp verder, wierp zich op de knieën en bad: ‘Vader, als Gij wilt, laat dan deze beker...

Brief van Caspar een van de wijzen uit het Oosten

Mijn grootste opdracht kwam toen de ster verscheen en we op weg waren naar de pasgeboren Koning der Joden.

Wat is een Dogma?

Een dogma is bindend voor alle katholieken en mag niet worden betwist of genegeerd. Het vereist volledige instemming en gehoorzaamheid van de gelovigen.

Delen is evangeliseren!