Artikelen

Het Vaticaan en de vaccins

Het Vaticaan en de Vaccins coronavaccin

Afgelopen 21 december 2020, publiceerde het Vaticaan, via een belangrijk orgaan, de Congregatie voor de Geloofsleer, een korte tekst met de titel: “Notitie over de ethische aspecten van het gebruik van enkele anti-COVID-19 vaccins”.

Het is een duidelijke en nauwkeurig gewogen tekst die, zoals de titel zegt, verwijst naar de moraliteit of niet van het gebruik van vaccins die zijn afgeleid van menselijk celweefsel van opzettelijk geaborteerde baby’s.

Deze tekst is een tekst die natuurlijk niet het karakter heeft van een definitief en onfeilbaar leergezag, en het is zelfs nog lager in rang dan andere pauselijke documenten van de afgelopen jaren.

Achtergrond informatie

Aangezien het doel van Katholieke Vesting is om te delen, uitleggen en verdedigen van het Katholieke geloof en wat de Rooms Katholieke Kerk leert en niet wat men wil leren, gaan proberen zo pedagogisch mogelijk te zijn om het onderwerp een beetje samen te vatten. En op deze manier hoeft men niet alleen te laten leiden door wat de kranten en de media zeggen. Bijvoorbeeld zoals de meeste krantenkoppen hebben reeds aangekondigd en gepubliceerd dat ‘het Vaticaan vaccins toestaat met cellen van geaborteerde baby’s’ alsof het Vaticaan deze vaccins echt accepteert zonder enige nuance.

Allereerst de geschiedenis van geaborteerde foetussen in de jaren 60 en 70 van de 20e eeuw. In die jaren besloten twee gezinnen, helaas, om hun baby’s van een aantal weken te laten aborteren. Het eerste was het geval van een meisje dat in 1964 werd geaborteerd omdat haar familie van mening was dat ze al te veel kinderen had, en het andere was het geval van een jongen die in 1970 werd geaborteerd. Hij was de zoon van een vrouw met kennelijk psychiatrische problemen. In beide gevallen werd longweefsel afgenomen en werd begonnen met het maken van verschillende vaccins uit de cellijnen. Een van hen is het historische RA 27/3 vaccin tegen Rodehond.

Voor degenen onder ons die niet veel over het onderwerp weten, is het normaal dat we ons afvragen of het essentieel, echt essentieel, was om dit te doen, en of anders dierlijk weefsel had kunnen worden gebruikt in plaats van opzettelijk geaborteerd menselijk weefsel.

Degenen die het weten, hebben ons verteld dat er twee de opgegeven redenen zijn:

  1. het gemak waarmee u kunt werken; Dit zijn menselijke cellen voor menselijk ziektes onderzoeken. Dierlijke cellen met alles wat dat inhoudt maakt het moeilijker.
  2. helaas moet ook gezegd worden, de hoogmoed van veel moderne wetenschappers die ‘de wetenschap’ plaatsen alsof het een god apart is, zelfs los van alle soorten ethische overwegingen.

Na verloop van tijd begonnen sommige katholieken, aangezien de groeiende abortusindustrie, af te vragen of het dan niet onethisch is om vaccinaties toe te staan ​​met medicijnen waarvan de oorsprong weefsels van geaborteerde baby’s zijn. En op de een of andere manier, of het al dan niet kan worden overwogen, zeggen sommige katholieken, medewerking, zelfs op afstand of indirect, aan een objectieve zonde, zoals abortus, en zelfs aan een mogelijk verifieerbaar schandaal voor het toestaan ​​van vaccinatie voor dit soort vaccinaties.

Nou, in verschillende documenten, van 2005, 2008, 2017 en vooral op de laatste in 21 december 2020, wordt deze ethische vraag veel duidelijker gesteld.

Wat zeggen de documenten van de Kerk?

Allereerst, dit is wat de Apostolische en Rooms-Katholieke Kerk in haar document zegt:

  1. de productie van vaccins van geaborteerde foetussen is ongeoorloofd, omdat abortus een zeer ernstige zonde is tot het punt dat als het bewust en onder bepaalde voorwaarden wordt gedaan, er een ernstige kerkelijke straf op staat, namelijk excommunicatie. De productie van deze vaccins met deze foetussen is dus volkomen ongeoorloofd en een zeer ernstige zonde.
  2. Katholieken moeten strijden om andere vaccins die moreel onberispelijk zijn. Dat wil zeggen, die niet het product zijn geweest van dit fenomeen dat zich nu voordoet bij het gebruik van geaborteerde foetussen om vaccins te produceren.
  3. Wanneer er geen andere mogelijkheid is, aldus de Vaticaanse tekst van 21 december 2020, is het geen zonde om deze vaccins te gebruiken, omdat de mogelijke samenwerking met een ernstige zonde, zoals abortus, niet alleen indirect is, maar ook ver, afstandelijk en passief, en dat wil zeggen, men doet niets om mee te werken aan deze zonde. (Dit is wat de Vaticaanse tekst zegt).
  4. Het ontvangen van dit soort vaccinaties niet betekent dat men het zelfs indirect mee eens is met de praktijk van abortus. Als iemand het ermee eens zou zijn, dan zou hij al gezondigd hebben.
  5. Het is erg belangrijk, zegt het document van de Heilige Stoel, dat het men weet dat het geen zonde is om je niet te laten vaccineren met dit soort vaccins of zelfs met elke ander vaccin. Bovendien is er geen gebod dat zegt “je moet ingeënt/gevaccineerd zijn”. Er is wel één dat zegt “niet doden”. En ja zeker, we moet voor onze gezondheid zorgen, maar er is in dit opzicht geen gebod en zeker niet met dit soort vaccins waaraan bepaalde twijfels bestaan.
  6. Als iemand, zegt het Vaticaan, een gewetensprobleem heeft met deze vaccins, moet men zich niet laten vaccineren. Hoewel, men natuurlijk voor zijn gezondheid en die van anderen moet zorgen.

Je kunt je afvragen waarom de Heilige Stoel zegt dat er misschien een gewetensprobleem is, zoals ook sommige serieuze theologen zich hebben afgevraagd. Er is niet alleen een kwestie van, zoals we eerder hebben genoemd, de mogelijke medewerking aan de zonde van abortus, ook als is het afstandelijk, indirect en passief, maar zelfs het schandaal dat dit voor de zwaksten in het geloof zou kunnen betekenen: enerzijds is men tegen abortus, maar anderzijds gebruikt hij vaccins die zijn gemaakt van dezelfde geaborteerde baby’s.

“Wat het offervlees betreft: …als mijn eten aanstoot geeft aan mijn broeder zal ik in eeuwigheid geen vlees meer gebruiken, om mijn broeder geen aanstoot te geven.”

Heilige Petrus: (1 Korintiërs 8)

Ten slotte zegt Rome dat dit soort vaccins met een zeker geweten kan worden gebruikt, zolang ze klinisch veilig en effectief worden erkend.

Dit is iets dat tot nu toe, los van alle discussie over hun oorsprong, (de veiligheid en effectiviteit van veel van deze vaccins) nog steeds ter discussie staat. Ik herhaal, los van het feit van hoe en waarmee ze zijn gemaakt.

Tot zover wat het Vaticaan heeft gezegd.

Het is daarom nu een kwestie voor iedereen om dienovereenkomstig en gewetensvol te handelen. Wetend dat uiteindelijk de enige arts van lichaam en ziel onze Heer Jezus Christus is, die ons nooit vraagt ​​om tegen ons eigen geweten te handelen.


Als je deze post leuk vond, kun je het delen, want delen is evangeliseren!

Als het materiaal niet werkt of spelfouten heeft, meld dit dan graag!


Gerelateerde artikelen

Mediteren over de Passie van onze Heer Jezus Christus

De bekering van Herodes I

Die man wilde alles van mij stelen. Hij kwam om mijn koninkrijk, mijn veiligheid, mijn rust toe te eigenen. Ik kon het niet toestaan. Beoordeel me niet, alsjeblieft. Maria en Jozef, die daar het volste recht toe hadden, hadden dat niet gedaan.…
Verder lezen…
Kardinaal Burke - Great Reset

Krachtige preek van kardinaal Burke

Kardinaal Raymond Burke heeft de wereld gewaarschuwd voor het gevaar van “bepaalde krachten” die COVID-19 als dekking gebruiken om “angst” te zaaien, de vrijheid en het gezin aan te vallen, en zo de “Great Reset” te bevorderen.…
Verder lezen…