In onze moderne samenleving worden we vaak geconfronteerd met het idee van moreel relativisme – de overtuiging dat moraal subjectief is en afhankelijk is van persoonlijke opvattingen en culturele normen. Het kan verleidelijk zijn om te geloven dat er geen absolute waarheid of universele morele principes bestaan. Echter, de katholieke leer, zoals uiteengezet in de Catechismus van de Katholieke Kerk en de Bijbel, leert ons dat moreel relativisme verkeerd is. Laten we eens kijken naar enkele redenen waarom.

1. Objectieve waarheid en morele wetten:

De katholieke leer stelt dat er een objectieve waarheid bestaat, die wordt geopenbaard door God. Deze waarheid is niet afhankelijk van onze persoonlijke opvattingen of culturele normen. De Catechismus benadrukt dat “de waarheid van de morele handelingen niet afhankelijk is van de wil en de overtuiging van de mens” (paragraaf 1780). Met andere woorden, morele waarheid is niet flexibel en kan niet worden aangepast aan individuele voorkeuren.

2. De universele morele wet:

De katholieke leer leert ons dat er een universele morele wet is, die is gegrondvest in de natuurlijke wet en geopenbaard in de Heilige Schrift. Deze wet is van toepassing op alle mensen, ongeacht hun cultuur of persoonlijke opvattingen. De Catechismus verklaart dat “de universele wet de rede is, de goddelijke wijsheid die de hele schepping bestuurt” (paragraaf 1951). Dit betekent dat er morele waarheden zijn die voor iedereen gelden, ongeacht de situatie of context.

3. De gevaren van moreel relativisme:

Moreel relativisme kan leiden tot verwarring, willekeur en zelfs immoraliteit. Als er geen objectieve morele waarheid is, kunnen individuen hun eigen opvatting van goed en kwaad bepalen op basis van hun persoonlijke voorkeuren. Dit kan leiden tot een samenleving waarin elk individu zijn eigen morele code volgt, wat kan leiden tot conflicten en een gebrek aan sociale cohesie. Bovendien kan moreel relativisme de deur openen voor het rechtvaardigen van immorele handelingen, omdat er geen objectieve maatstaf is om goed en kwaad te beoordelen.

4. De wijsheid van God en de Bijbel:

De Bijbel is een bron van wijsheid en morele richtlijnen voor katholieken. Het leert ons dat God de bron is van alle waarheid en dat Hij ons heeft voorzien van morele geboden om ons te leiden naar het goede. In de Bijbel worden universele morele principes uiteengezet, zoals de Tien Geboden, die ons helpen om een rechtvaardig en deugdzaam leven te leiden.

5. De roeping tot navolging van Christus:

Als katholieken worden we geroepen om Christus na te volgen in ons leven. Jezus Christus is de perfecte belichaming van de waarheid en de liefde. Hij leerde ons hoe we moeten leven volgens de wil van God en hoe we ons moeten richten op het welzijn van anderen. Het accepteren van moreel relativisme zou betekenen dat we afwijken van deze roeping en ons laten leiden door onze eigen willekeurige opvattingen, in plaats van door de leer van Christus.

In conclusie, de katholieke leer, zoals uiteengezet in de Catechismus van de Katholieke Kerk en de Bijbel, leert ons dat moreel relativisme verkeerd is. Er bestaat een objectieve waarheid en universele morele wetten die niet afhankelijk zijn van onze persoonlijke opvattingen of culturele normen. Moreel relativisme kan leiden tot verwarring en immoraliteit, terwijl het volgen van de waarheid en de morele principes van God ons helpt om een rechtvaardig en deugdzaam leven te leiden.

Lees verder:
– Catechismus van de Katholieke Kerk, paragrafen 1780, 1951
– Bijbel: Exodus 20:1-17 (Tien Geboden), Johannes 14:6

Door:

Juan Diego Escartín

Ook interessant

Eucharistisch Wonder van Viversel (Hasselt, België)

Op 25 juli 1317 gebeurde er een Eucharistisch Mirakel in Viversel, nabij Hasselt. Een Hostie begon te bloeden na ontwijding. Een priester in Viversel in België werd gevraagd om het Heilig Sacrament te brengen naar een zieke man in het dorp. De priester ging het huis...

Het Angelus (Engel des Heren), hoe bid je het?

Toen ik vroeger naar school ging namen we elke middag een pauze waar we ook het Angelus baden. Ik weet nog dat het iets heel moois was om te zien, hoe alle scholieren en leerkrachten op school een paar minuten stopten met wat ze deden om Onze-Lieve-Vrouw te...

De donkere kant van Maarten Luther

Als we een zondebok willen vinden op wiens schouders we de ellende kunnen leggen die Duitsland over de wereld heeft gebracht - ik ben er steeds meer van overtuigd dat het ergste kwaadaardige genie van dat land niet Hitler of Bismarck of Frederik de Grote is, maar...

De Ethiek van Staatscontrole: Een Katholiek Perspectief

In onze moderne samenleving staat staatscontrole en privacy steeds vaker ter discussie. Maar wat zegt de katholieke ethiek hierover? Deze blog verkent het belang van privacy en individuele vrijheid vanuit een katholiek perspectief. Het respecteren van de menselijke waardigheid en het vinden van een evenwicht tussen veiligheid en vrijheid zijn cruciaal in deze discussie. Ontdek hoe de katholieke sociale leer en subsidiariteit kunnen bijdragen aan een evenwichtige benadering van staatscontrole. Lees verder om meer te weten te komen over de ethische overwegingen rondom dit complexe onderwerp.

Reflectie over de priesters

Ik wil iets met je delen dat de laatste tijd in mijn gedachten rondspookt: wat zou er in de wereld gebeuren als alle priesters zouden verdwijnen? Het is een diepgaande vraag die ons uitnodigt om na te denken over de onschatbare rol die deze mannen van geloof spelen in...

Onze Lieve Vrouw van Guadalupe – Heilige Juan Diego

Nicam Mophua “Nicam Mopohua” is de naam van het verslag in de Nahuatl-taal over de Mariaverschijningen van de Heilige Maagd Maria in Mexico, onder aanroeping van Guadalupe, die plaatsvonden in de 16e eeuw op de heuvel Tepeyac, ten noorden van het huidige...

Delen is evangeliseren!